صافّات

وَالصَّافَّاتِ صَفّاً (1) فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً (2) فَالتَّالِیَاتِ ذِکْراً (3)...

صافّات

وَالصَّافَّاتِ صَفّاً (1) فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً (2) فَالتَّالِیَاتِ ذِکْراً (3)...

موعود اهل سنت

شنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۰۵:۲۳ ب.ظ

عقیده به یک منجی و امید به ظهور یک دولت جهانی و برپا کنندهی عدالت، کم و بیش در همه ی ادیان وجود دارد. در دین یهود، مسیحیت و حتی در مذاهب هند و زرتشت و بودا، بشارت به یک مصلح آسمانی آمده است. در(مزامیر) داود که امروزه جزو عهد قدیم (تورات) است، آمده:

(و اما نسل شریر منقطع می شوند و صالحان وارث زمین خواهند شد و در آن همیشه سکونت خواهند کرد.)

و نیز آمده است:

(متبرکان خدا وارث زمین خواهند شد؛ اما ملعونان وی منقطع خواهند شد.)

(قرآن) نیز به این مطلب تصریح کرده که خدا این وعده را در کتاب های انبیای گذشته به صالحان داده است که وارث زمین خواهند شد:

«وَلَقَد کَتَبنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعدِ الذِّکرِ أنَّ الأَرضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحوُنَ؛

و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ی ما به ارث خواهند برد.»

از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده که منظور از بندگان صالح، امام مهدی(ع) و یاران او هستند.

در کتاب های اهل سنت نیز روایات زیادی درباره ی حضرت مهدی(ع) وجود دارد که برخی ادعای متواتر بودن آنها را کرده اند.

احادیث مربوط به حضرت مهدی(ع) در «مسند» احمد بن حنبل و «صحیح» بخاری که در قرن سوم هجری قمری، قرن ولادت امام مهدی(ع) تألیف شده اند، آمده است.

از جمله احادیثی که احمد بن حنبل در مسند خود آورده، این است:

«لو لم یبق من الدّنیا الّا یوم بعث الله عزّوجلّ رجلاً منّا یملأها عدلاً کما ملئت جوراً.»

ابن ابی الحدید در شرح این کلام امام علی(ع) که می فرمایند:

«حلّف فینا رأیة الحق؛ همانا پیامبر(ص) پرچم حق را برای چس از خود در میان ما گذاشت»، می نویسد: این سخن اشاره به قرآن و عترت دارد.

او درباره ی«حتّی یطلع الله لکم من یجمعکم و یضم تشرکم؛تا وقتی که خداوند آن [امامی] که به برکت او همه را گرد آورد ظاهر گرداند.»،

می نویسد: این جمله اشاره به حضرت مهدی(ع) است که در آخرالزّمان ظهور می کند.

با این که وهابی ها به پیروی از ابن تیمیّه، به داشتن عقاید خاصی بر خلاف تمامی فرقه ها معروف شده اند، احادیث مربوط به امام مهدی (ع) را پذیرفته اند و در بیانیه ای که رابطة العالم الاسلامی مستقر در «مکّه» در سال 1976م. صادر کرد، ضمن پاسخ به پرسش شخصی درباره ی حضرت مهدی(ع) با یادآوری این نکته که ابن تیمیّه نیز احادیث مربوط به مهدی(ع) را پذیرفته اند، اعلام کرد:

او (مهدی) آخرین خلیفه از خلفای راشدین دوازده گانه است که در کتب صحاح از قول پیامبر(ص) نقل شده است و احادیث مربوط به مهدی(ع) را بسیاری از صحابه پیامبر(ص) نقل کرده اند.

در این بیانیّه به کتابهای تألیف شده در این موضوع اشاره و تصریح کرده که احادیث مربوط به امام مهدی(ع) متواتر است.

کثیری از علمای اهل سنت به مهدویت معتقد هستند و به دلیل روایت های متواتر، ظهور حضرت مهدی(ع) در آخرالزّمان را جزو اعتقادات قطعی خود می دانند. آنان به چند گروه تقسیم می شوند:

·         عدّه ای مدّعی هستند که مهدی(ع) همان عیسی بن مریم(ع) است؛

·         گروهی اندک، مهدی(ع) را از اولاد عبّاس بن عبدالمطلّب می دانند؛

·         دسته ای دیگر معتقدند: مهدی(ع) از اولاد امام حسن(ع) است، نه امام حسین(ع)؛

·         تعدادی می گویند:پدر امام مهدی(ع) هم نام پدر پیامبر اکرم(ص) است و چون نام پدر حضرت محمد(ص) عبدالله بود مهدی حسن بن عسگری(ع) نمی تواند مهدی موعود باشد؛

·         و گروه آخر که بیشتر علمای اهل سنت را تشکیل می دهند، بر این باوراند که امام مهدی(ع) از اولاد پیامبر(ص) و فاطمه است که در نیمه شعبان 255ه.ق. از پدری به نام ابو محمد بن عسکری و مادری به نام نرجس متولد شد که هنگام شهادت پدر پنج سال داشت و حضرت عیسی(ع) نیز به هنگام ظهور امام مهدی(ع) به یاری او خواهد شتافت و در نماز، به آن حضرت اقتدا خواهد کرد.

                                                            

                                                               برگرفته از مقدمه کتاب «موعود اهل سنت»

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۴/۲۹
مهدی

موعود

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی